La ,,spălat,, publicitate
Cea mai stupidă și amuzantă publicitate se află la noi în
țară. Așa concluzie mi-am făcut miercurea aceasta la un eveniment, numit
„Spălătoria Publicitară”, organizat pe holul Universității de Stat din Moldova. Evenimentul se organizează deja al 7-lea an consecutiv. Acesta are
menirea de a reflecta greșelile ce apar în publicitatea autohtonă și să oprească
acest fenomen pe care îl întălnim foarte des la noi.
Am fost invitat la eveniment cu o zi înainte de către
colegii mei din anul III de la Comunicare și Relații Publice. Aceștia au avut o
invitație originală, folosind un magnetofon cu o voce sexy înregistrată a unei
domnișoare. Când am ajuns la eveniment am rămas uimit din primele clipe. Prima
ce mi-a atras atenție a fost inscripția ,,Casa Mare’’ la intrare în partea holului
special amenajată, de parcă era fațada unui restaurant cu bucătărie
moldovenească. Locul era aranjat în stil tradițional moldovenesc. Erau doua
panouri pe care organizatorii au afișat poze cu exemple de publicitate proastă
și bună. Era și un ecran pe care se rula video cu publicitate. Când am văzut o reclama la sushi, unde de fapt era scris
,,suchi,, , mi-a trecut pofta față de această mâncare japoneză. Zeci de studenți au împânzit locul pentru a vedea ce
tip de publicitate avem la noi. Era o înghesuială de nedescris. Holul era prea
îngust pentru atâția oameni, de aceea s-au creat stări de disconfort. Lumea se
îmbulzea pentru a privi pozele de pe panouri. Aveam senzația că mă aflu într-un
microbuz. Aerul închis domina în acel moment.
Deși era multă lume, mulți dintre
vizitatori au rămas impresionați. Am avut ocazia să adresez câteva întrebări
unor colegi de ai mei. ,, Evenimentul este important, deoarece acesta prezintă
atât publicitatea bună, cât și publicitatea nereușită, precum cea cu caracter
sexist ’’, a zis un bun coleg de al meu – Serafim. Am observat că mass-media era prezentă și ea la ,,Spălătorie’’. Reporterii
de la Zugo, Diez și СТС
au filmat și au interogat tot ce se mișcă pentru a
mediatiza cât mai bine evenimentul. Organizatorii erau foarte ocupați, dar
aceștia au găsit timp pentru a explica esența manifestării. „Scopul
evenimentului este de a educa ochiul publicului să depisteze care este
publicitatea proastă și care este cea bună, fiind că oamenii de obicei nu au o
gândire critică și de multe ori publicitatea proastă poate transmite ideea că
și produsul este prost’’, a remarcat Mihaiela Bocancea, una dintre
organizatoare. Profesorii erau prezenți și ei. Pe fața acestora puteai citi cu
ușurință mândria lor față de studenți, care au depus un efort destul de mare.
De fapt publicitatea
aceasta proastă nu face altceva decât să proiecteze nivelul nostru de cultură,
care este unul foarte slab dezvoltat. De aici ar trebui să tragem niște
concluzii. Pot spune cu siguranță că mai trebuie de atras atenție la unele
detalii când se organizează evenimente de genul, căci pentru a percepe mesajul
acestora trebuie să te simți în primul rând liber și relaxat, dar nu ca în
troleibuzul 24 la ora 8 dimineața...
Comentarii
Trimiteți un comentariu