La ,,spălat,, publicitate

Cea mai stupidă și amuzantă publicitate se află la noi în țară. Așa concluzie mi-am făcut miercurea aceasta la un eveniment, numit „Spălătoria Publicitară”, organizat pe holul Universității de Stat din Moldova. Evenimentul se organizează  deja al 7-lea an consecutiv. Acesta are menirea de a reflecta greșelile ce apar în publicitatea autohtonă și să oprească acest fenomen pe care îl întălnim foarte des la noi.

Am fost invitat la eveniment cu o zi înainte de către colegii mei din anul III de la Comunicare și Relații Publice. Aceștia au avut o invitație originală, folosind un magnetofon cu o voce sexy înregistrată a unei domnișoare. Când am ajuns la eveniment am rămas uimit din primele clipe. Prima ce mi-a atras atenție a fost inscripția ,,Casa Mare’’ la intrare în partea holului special amenajată, de parcă era fațada unui restaurant cu bucătărie moldovenească. Locul era aranjat în stil tradițional moldovenesc. Erau doua panouri pe care organizatorii au afișat poze cu exemple de publicitate proastă și bună. Era și un ecran pe care se rula video cu publicitate. Când am văzut o reclama la sushi, unde de fapt era scris ,,suchi,, , mi-a trecut pofta față de această mâncare japoneză. Zeci de studenți au împânzit locul pentru a vedea ce tip de publicitate avem la noi. Era o înghesuială de nedescris. Holul era prea îngust pentru atâția oameni, de aceea s-au creat stări de disconfort. Lumea se îmbulzea pentru a privi pozele de pe panouri. Aveam senzația că mă aflu într-un microbuz. Aerul închis domina în acel moment.



Deși era multă lume, mulți dintre vizitatori au rămas impresionați. Am avut ocazia să adresez câteva întrebări unor colegi de ai mei. ,, Evenimentul este important, deoarece acesta prezintă atât publicitatea bună, cât și publicitatea nereușită, precum cea cu caracter sexist ’’, a zis un bun coleg de al meu – Serafim. Am observat că mass-media era prezentă și ea la ,,Spălătorie’’. Reporterii de la Zugo, Diez și СТС au filmat și au interogat tot ce se mișcă pentru a mediatiza cât mai bine evenimentul. Organizatorii erau foarte ocupați, dar aceștia au găsit timp pentru a explica esența manifestării.  „Scopul evenimentului este de a educa ochiul publicului să depisteze care este publicitatea proastă și care este cea bună, fiind că oamenii de obicei nu au o gândire critică și de multe ori publicitatea proastă poate transmite ideea că și produsul este prost’’, a remarcat Mihaiela Bocancea, una dintre organizatoare. Profesorii erau prezenți și ei. Pe fața acestora puteai citi cu ușurință mândria lor față de studenți, care au depus un efort destul de mare.
            De fapt publicitatea aceasta proastă nu face altceva decât să proiecteze nivelul nostru de cultură, care este unul foarte slab dezvoltat. De aici ar trebui să tragem niște concluzii. Pot spune cu siguranță că mai trebuie de atras atenție la unele detalii când se organizează evenimente de genul, căci pentru a percepe mesajul acestora trebuie să te simți în primul rând liber și relaxat, dar nu ca în troleibuzul 24 la ora 8 dimineața...

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Declin

Vals

Sub plopi